26 oktober 2006

kollektiv bestraffning – avsnitt 4

jag har av olika skäl inte kunnat driva mitt lilla krig mot utbildningsväsendet den sista tiden, men skall snart ta tag i det hela i igen.

vad jag däremot har gjort är att studera klassen lite närmare, det är ju trots allt en del av barnens liv man inte har så stor inblick i. studien utfördes genom att jag helt enkelt har gästföreläst i klass 2x. detta ger en mycket fin inblick i hur de olika små hjärnorna fungerar eller inte fungerar. det var dessutom roligt att hålla hov för så små varelser, det är inte var dag man befinner sig på balustraden inom utbildningsväsendets lägsta nivå.

det mest slående med detta besök bakom de stängda dörrarna var att se hur den mentala utvecklingen i klassen varierade mellan fem och tio år. alla uppmärksamma förstår genast att det kan bli problem med att ha personer som är mentala femåringar i andra klass. då jag har haft ganska stora möjligheter att studera de aktuella eleverna löpande under raster och fritidsverksamhet samt förskoleverksamhet, när det begav sig, är det inte utan att man förundras över hur en del individer kan var så framåt under lektionstid och samtidigt så destruktiva under övrig tid. större delen av klassen ligger faktiskt mycket långt framme, kanske ett helt gäng av läsbegåvningar, vad vet jag?

hur som helst har detta lilla, självpåtagna uppdrag, mynnat ut i att jag har ännu lite mer kött på benen inför mitt kommande möte med den verksamhetsansvarige.

eder m.x: återkommer naturligtvis med mer från verkligheten när verkligheten har något mer att förtälja eder

1 kommentar:

Peppe sa...

Om jag vore den verksamhetsansvarige skulle jag vara mycket, mycket rädd.