29 juni 2007

kollektiv bestraffning – avsnitt 5

jag tänker bespara er mina listiga små framstötar under vårterminen men kan ju säga som så att jag har praktiserat påtryckning på ett mycket raffinerat och kallblodigt vis.

till min hjälp har jag haft tidens gång som sparkade ut den gamla verksamhetsansvarige till högen med före detta dugliga (?) medborgare som numera enbart skall sitta på en stol, hålla käft och vänta på döden. pensionärer kallas de visst. istället för den gamla skatan har det kommit en ny ansvarig som faktiskt verkar bry sig om vad som händer i verksamheten. ett antal tvivel kvarstår, andra har tillkommit, men summa summarum ser det hela ganska fint ut just nu.

rubriken kollektiv bestraffning är ju numera lite felaktig men de som har läst tidigare vet vad det handlar om; en klass med ett antal, 10 utav 23, oroliga mini-medborgare i en vanlig svensk skola och de effekter som uppstår då personal och resurser tar slut.

efter mycken fundering och utvärdering har skolan slängt in stålarna och delar klassen i två delar till hösten. det är säkert mer än vad man skulle kunna förvänta sig av en skola som under mycket lång tid visat en näst intill obegriplig förmåga att aldrig se problem, men av någon anledning tror jag inte att de kommer att lösa det hela för de angriper problemet från fel håll. obehaglig känsla det är i min kropp.

verksamhetsansvarig är som sagt ny och har mitt fulla stöd tills hon visar sämre sidor. problemet är att man har på tok för många oroligheter i denna klass för att det skall lyckas bara för att man delar det hela på två lärare och två klassrum.

klassen fungerar bra under den schemalagda tiden i skolan och är faktiskt riktigt långt framme för att vara en blivande tredjeklass. problemen återfinns på rasterna under skoltid och inom fritidsverksamheten. genom att dela klassen i två delar vinner man det att lärarna kommer att få mer tid över för de elever som inte har problem med livet. det är jättebra och kommer säkert min avkomma till godo per omgående. nackdelen är att samma elever nu kommer att ha alla sina raster tillsammans vilket inte varit fallet under vårterminen (man har haft klassen delad i tre grupper som måst lufta sina små lekamens på skilda delar av skolans område). det har inte varit bra över huvud taget men så har det varit. nu tar man bort detta för att det naturligtvis inte fungerade och knappast heller är helt lagligt eftersom det kan åberopas kollektiv bestraffning då väl fungerande gruppkonstellationer har separerats med tvång på detta vis.

genom att nu låta alla eleverna vara tillsammans på rasterna kan man bara hoppas att de har avdelat en lagom mängd resurser (en tropp torde räcka) för att det hela inte skall spåra ur efter några minuter. skall bli intressant att se eftersom min son knappast kommer få skallen inbankad av någon gullig och lismande mikroligist, det ger så att säga sig helst på varandra eller svaga individer som är lätta byten.

pratar vi grupper bör man även observera de nya konstellationer som kan uppstå på grund av att man delar klassen i två delar. peppar, peppar men det här med gruppers funktion tycks de inte lära ut ett jota om på lärarhögskolorna.

nåväl mer om detta när skolan återupptar sin verksamhet i slutet av augusti.

eder m.x:

Inga kommentarer: