06 september 2008

kollektiv bestraffning – avsnitt 6

bättre sent än aldrig brukar man ju säga så nu skall jag fortsätta, även om jag är ett år försenad. har du inte läst tidigare eller inte kommer ihåg går det fint att klicka på länken ’kollektiv bestraffning’ nere till höger på denna sida. du måste sålla bort ett par inlägg som inte har det minsta att göra med denna skolsåpa. tror jag skall ta och lägga till ordet ’skolsåpa’ så att allt samlas under samma sökord. (fixat)

klassen delades således upp i två delar inför terminsstarten förra hösten. uppdelningen gjordes på ett mycket bra sätt av de personer som varit inblandade under årskurs två.

den nya verksamhetsansvarige på skolan verkade dock på något märkligt vis mer intresserad av att sola sig i glansen av tilltaget än av den verklighet detta skulle resultera i. nåväl, tiden får utvisa och till att börja med måste jag säga att det hela fungerade verkligt bra. i ett par veckor i varje fall för sedan började mina utspända paraboler uppfånga små signaler på en ny våglängd.

första bruset kom när jag flanerade över skolgården och hörde ordet fetto klart och tydligt i mottagaren. fetto är någon form av slang som betyder tjockis. detta behöver i och för sig inte betyda så mycket men det räckte med att vrida på huvudet och se uttalaren och mottagaren för att förstå att det hela handlade om ren och skär mobbning. naturligtvis är båda de inblandade medlemmar i sonens klass. klassen består efter delning numera av ett femtontal elever där kanske fem får kategoriseras som oroliga element.

det visade sig ganska snart att det i huvudsak var konflikter mellan de oroliga elementen i klassen som störde det vardagliga lugnet. de små utbrott av mobbing som uppstod, inom klassen, tog man snabbt tag i och det uppstod faktiskt något som skulle kunna betecknas som ett normaltillstånd, eller ett tillstånd så normalt man kan begära under förutsättningarna.

så gott som samtliga elever visade fortsatt mycket goda studieresultat under hela läsåret och lärarinnan drev sitt kall vidare med ny glöd då den orimliga arbetsbelastningen försvunnit. i det stora hela skulle man kunna säga att delningen av klassen hade räddat eleverna från en total katastrof under årskurs tre. bra jobbat av skolan på den punkten.

däremot gjorde man mycket lite för att lösa de grundläggande problemen, man nöjde sig med att dämpa symtomen och slå sig för bröstet från ledningens håll. lärarinnan i fråga, eller lärarinnorna i fråga eftersom det nu var två klasser, gjorde så gott de kunde med gruppdynamiken men de fick ingen som helst hjälp från annat håll, vilket jag tycker borde varit en fullständigt naturlig fortsättning på det arbete man inlett i och med att klassen delades upp i 3a och 3a. på denna punkt måste jag lägga in en brasklapp att det faktiskt kan ha förekommit någon form av hjälp som jag inte har kännedom om, kanske.

att man behållit samma klassbeteckning var enbart en signal och att man inte visste hur man skulle lösa denna bit i årskurs fyra och därför inte ville invagga eventuellt bryendes föräldrar i några falska förhoppningar. i praktiken var det dock två skilda klasser som fungerade ganska dåligt tillsammans under gemensamma lektioner såsom musik etcetera.

under vårterminer var undertecknad tvingad till upprepade kontakter med den verksamhetsansvarige eftersom de inte ville lämna besked om huruvida klassen skulle slås ihop igen till hösten eller om man skulle behålla den i de former man haft under läsåret. den nya ledningsansvarige visade nu med all önskvärd tydlighet att även hon är tämligen oduglig som ledare av skolverksamhet. huvudanledningen till att föräldrar vill ha information tidigt om hur det skall bli kommande läsår är att man, som förälder, mycket gärna vill kunna ta sin skolpeng och donera denna till någon annan verksamhetsansvarig, i någon annan del av staden.

den nya ledningen i skolan har under ett antal tillfällen under läsåret 07/08 visat en förbluffande oförmåga i att föra ut information, även i de fall man haft denna klar för sig så har man tigit som muren. för att slippa säga något så hänvisar man hela tiden till andra delar i verksamheten som måste bli färdiga innan man kan offentliggöra något och när man väl kan gå ut med informationen har man i regel också ’glömt’ bort att man skall göra det. fritt informationsflöde och god relation med föräldrarna som betalar deras löner är mycket lågt prioriterat.

sent om sidor kommer information ut, efter påtryckning, som meddelar att klassen inför läsåret 08/09 delas upp i två permanenta klasser; 4a och 4b. det talas även om att det fortsatta arbetet med att få till stånd två helt normala skolklasser skall fortgå under nästa läsår. vad detta arbete består i har jag än idag inte fått reda på, varken muntligt eller skriftligt.

vad som är glädjande med tanke på den rådande rubriksättningen är att det mig veterligen inte förekom någon som helst form av kollektiv bestraffning under det gångna läsåret.

hej då fröken och visst vi skall ha ett trevligt och givande sommarlov och vi tackar så mycket för att du inte gick in i väggen helt och hållet för ett år sedan utan i stället kämpade vidare och gjorde allt man kan begära av en klasslärare. trist att du har så själlösa chefer som inte räcker mer än till stövelskaften när det kommer till att bedriva en god verksamhet. såsen har så att säga skurit sig utan att kocken är medveten om det vilket inte är bra för restaurangen och dess verksamhet.

låt detta bli sammanfattningen av förra året så att jag snart kan fortsätta med avsnitt sju, lite mer i realtid.

eder m.x:

Inga kommentarer: