02 juli 2006

2004 XP14 i brist på annat

Idag har jag inget att skriva om, huvudet har stängt av och dragit ner rullgardinen, varför ni skall få lite totalt onödig information.

En asteroid som kallas för 2004 XP14 kommer passera jorden natten mellan den tredje och fjärde juli. Skulle nu någon av mina kära läsare, mot allt tänkbart förnuft, vilja studera denna jordsnuddare lite närmare så är det okej för mig.

Stenbumlingen är ungefär 600 meter i diameter och passerar så nära jorden som 1,1 månavstånd (tror det blir ungefär 43000 mil) och kan ses från de sydligare delarna av vårt rike. Förutsättningen är dock att du vill vara ute och kika på himlen efter midnatt, att du har en kikare på en 150 mm eller mer och använder dig av en förstoringsgrad på 150-200x.

Nu bör det väl tilläggas att jag inte kan ett smack om astronomi utan bara skarvar ihop denna text. Det föreligger således en viss risk, om än oändligt liten, att jag har missuppfattat alltihop och att du nu har slösat bort en stund av ditt liv på rent nonsens.

Tror jag behåller rullgardinen neddragen resten av dagen.

Inga kommentarer: