20 juli 2006

Gothia Cup och våldets skola

Gothia Cup går vidare och det är märkligt tyst. Antingen har alla spelare, ledare och hang-arounds blivit små blå-vita änglar eller så kniper media käft. Själv tycker jag det är för varmt för att bedriva en riktig undersökande journalistik just nu så det hela får bero.

I brist på fakta får jag med andra ord fortsätta att gissa, och det är jag bra på.

Från Bollnäs kommer en ungdomsligistutbildare vid namn Ulf. Han har som främsta mål att skola sina ungdomar till goda våldtäktsmän, gamlingsrånare och råna-andra-ungdomar-på-ren-slentrian-ligister. Ulf, som utan tvekan platsar i mitt lag med internerade skogshuggare, uppmanar sina ungdomar att bruka våld och han gör det påhejad av lagets supportrar.

– Både killarna och tjejerna i Bollnäs GIF behöver bli hårdare, så får de snygga gula kort bjuder vi spelaren på glass, säger Ulf Granath, tränare.

Duger inte ett uttalande som detta till att bli portad från Gothia Cup och Göteborg för all framtid är Gothia Cups ledning mer fiskmåslika än vad jag först trodde var möjligt. Men jag är luttrad och förvånas av intet.

Vår kära publikation, G-P, verkar också tycka att det är helt okej med fostran i våld. Som bildtext till artikeln där ovanstående uttalande finns med, som för övrigt enbart handlar om hur denna looserklubb skall kunna ta sig vidare från ett hopplöst looserläge, talar man om att det är ledig klädsel som gäller bland publiken.

Vafan, skall de ha på sig skjorta och vinterpäls när det är vindstilla och 26 grader i skuggan?


Din dumma töntjournalist som bara skriver blahainlagor. Skriv lite om vad som verkligen händer kring turneringen. Allt är inte rosaskimrande, även om G-P kanske vill det. Det är verkligen synd att G-P skall var en sån super-mjäk-tidning när det kommer till journalistik.

– Och du Ulf, jag tycker inte du skall bjuda dina ungdomar på glass, det är för sängvätare. Bjud dem på en rejäl grogg, bjud hela laget på en stor jävla grogg för varje gult kort. Då skall du få se att det kommer fram ännu en sida bland dina blivande ligister. När tar de examen i din våldsskola föresten? I år eller väntar ni tills nästa år då ni tränat mer slå-gamlingen-i-huvudet-teknik?

Mickey.x:like.no.other som åter lutar sig bakåt i vilstolen med sin svala dryck.

Inga kommentarer: