14 juli 2006

Spårvägen och tiden

Ett totalt okänt begrepp hos Göteborgs Spårvägar är logistik. Ett logistikföretag som inte vet vad logistik är betyder problem, stora problem. Göteborgs Spårvägar har stora problem.

Man kan spana på Internet och se när bussen skall komma. Allt bygger på ett fint GPS-system som håller reda på var bussen är och hur lång tid den har kvar till just din hållplats. Detta kan ju låta smart eller rent utav genialt, med Spårvägsmått mätt vill säga, och det skulle det också ha kunnat vara. Bara det hade fungerat.

Varför det inte fungerar har jag inte en aning om men jag antar att det är skit bakom spakarna. Spårvägen vet helt enkelt inte hur de skall hantera de fina system de köper in. För, med handen på hjärtat Spårvägen, så otroligt mycket fel mellan två hållplatser kan det i rimlighetens namn inte röra sig om. Felet ligger någon annan stans.

Ett av de mer fascinerande fenomenen är att bussar och spårvagnar bara försvinner i Göteborg. Det är en hel packe med bussar och spårvagnar som försvinner varje dag, som är puts väck, borta med vinden, de anhöriga hör aldrig av sig och ingen vet något.

Du står i lugn och ro, nåja vi kan väl säga det, på hållplatsen och spanar in den fina GPS-tavlan. Först står det att bussen skall komma om 12 minuter. Därefter sker en helt logisk och sakta nedräkning av dessa minuter. Fine, nu kommer den snart tänker man men just då försvinner den. Just det, bussen bara försvinner, kommer aldrig upp på tavlan igen och än mindre till hållplatsen. Vart tog den vägen? Hade jag någon släkting med på den turen? Kan den ha kört ner i älven? Har den krockat med tio älgar i formation? Ingen vet, ingen har svaret, det är som en motsvarighet till Bermudastriangeln, Göteborgstriangeln som slukar bussar och spårvagnar.

- Hej, var är Kajsa?

- Vet inte, Göteborgstriangeln, du vet.

- Å, fan, va synd, jag gillade Kajsa.

- Hon var skyldig mig 300:- spänn.

- Fan, sicken otur polarn. Lider med dig.


Sedan slösar Spårvägen bort en massa pengar på att trycka tidtabeller. Att det är ett rent slöseri är uppenbart eftersom det aldrig kommer några bussar, i varje fall inte när det står att de skall komma och ofta uteblir ungefär hälften av turerna helt på min hållplats. Kanske brist på disciplin hos förarna så att de kör egna påhittade linjer istället för de egentligen har betalt för?

Denna skillnad i tid kunde man ha en viss förståelse för om jag bodde på hållplats nummer 27 på linjen, det gör jag inte. Jag bor fyra hållplatser från ändhållplatsen och det är ingen större trafik i denna del av staden. Enligt tidtabellen skall det ta fyra minuter för bussen att avlägga denna sträcka och det är helt rimligt. Kanske tre och en halv i lågtrafik och låt oss säga fem i värsta rusningen. I verkligheten kommer, som jag nämnde, varannan buss över huvud taget inte fram. De övriga kommer mellan fem och tio minuter för sent.
Vad beror då dessa logistiska problem på, varför fungerar inte deras kärnverksamhet?

Naturligtvis beror det på att det sitter en helt inkompetent styrelse som har anställt en minst lika inkompetent ledningsgrupp som inte har någon som helst koll på vad som händer i de nedstigande 23 leden av allt mindre betydelsefulla chefer. Men jag ger mig sjutton på att det går åt minst två ton papper varje dag i det företaget.

Att köpa in nya tekniska hjälpmedel, lägga om alla linjer minst en gång om året och sälja ut problemen till fristående bussbolag som kör bussarna fråntar inte styrelsen ansvaret för att det inte finns någonting som fungerar inom företaget. Man kan sälja problemen men inte ansvaret. Problemet i detta fall är att man inte vet vad ansvar är. Som vanligt vilar det yttersta ansvaret på den maktgalne Göran Johansson vars främsta uppgift i livet tycks vara att förakta de som betalar hans lön, och alla andra också för den delen.

- Sicken Sossediva, bunta ihop honom med silvertejp och mata måsarna säger jag bara.

Det här med att bara varannan buss kommer kan ju kanske bero på att det inte finns bussdrivare att tillgå för alla fina, täta, turer man skryter med att man har. Pengarna tog väl slut när man tryckt alla tidtabeller, festat runt i skärgården och betalat lön till cheferna.

Köp in lite av de där superlånga bussarna så får vi se hur bra era drivare är när vägen svänger. Skulle de klara av det kan ni skriva nya tidtabeller där ni talar om den verkliga turtätheten och inte den som Göran drömmer om.

Mickey.x:like.no.other som går så mycket han kan i city, och gärna framför bussarna, under tiden som han klurar ut fortsättningen på denna story.

2 kommentarer:

smultronpaj sa...

Jadu, vad ska jag säga? Dessvärre är det inte ett fenomen som är specifikt just för spårvägen och Göteborg utan det finns oxå här upp i Stockholm. De mesta problemen har vi dock med pendeltågen och att de kan försvinna är ju en gåta med tanke på att de ändå sitter fast på en räls.

m·x|360° sa...

Tro mig, jag har bott i Stockholm och jämfört med Göteborg har aldrig, aldrig någonsin, ett pendeltåg kommit för sent till en station.

Även spårvagnar försvinner i Göteborg så där finns det ju faktiskt en likhet ändå.

Nu måste jag sticka ut och se om jag kan hitta den Italienska dressinen ståendes med hjulen utspridda, likt varpastenar kastade av en allt för berusad spelare, över gatan.