05 juli 2006

De limefärgades brigad slår till

Så var det då dags att till fylles fylla den tomma fläcken på parkeringen som jag tidigare har skrivit om. De limefärgades bossarnas boss har planlagt uppdraget in i minsta detalj med hjälp av diverse IT-verktyg såsom RUP, Project, Excel etcetera. Nu var det således dags att skrida till handling innan solen och tillhörande värme upplöst de limefärgade till ett gulaktigt moln på himmelen.

Som vanligt äntrade de scenen med en militärisk precision. Denna motorburna spjutspets nöjde sig denna gång med tre fordon för att totalt blockera gatorna.

Vad det handlar om är att fylla ut en tio kvadratmeter stor yta med ett par centimeter prima asfalt samt att stampa denna till en lagom slät yta innan slagfältet lämnas åt sitt nya öde.

Jag tänker inte beskriva processen eller utförandefasen närmare utan låta nedanstående bild ge er läsare möjligheten att gissa vad alla limeisar gjorde, innan ni läser svaret under bilden. Värt att notera: Hela utförandefasen inte tog mer än tio minuter på plats, för och efterarbete är då naturligtvis inte inberäknat. Jag skulle gissa på att det totalt handlar om om cirka 50 mantimmar.





Tre som spadar asfalt från flaket till marken, ser ut att vara ett betydelsefullt uppdrag för de fyra kvarvarande står och tittar på de trenne med beundrande blickar.

En som kör tillplattningsmaskinen och samtidigt är den enda som har hörselskydd fast jag inte ens kan höra när jag skriver.

Två som kör lastbilen, antar att det är en i reserv för den fan gör ingenting. Kanske är det chefen?

En som bär bort skylten, den som hindrade bilar från att bruka den onyasfalterade fläcken, och sedan faktiskt hjälper till med en spade. Detta dubbelarbete måste rendera i någon form av bonuslön.

Nummer åtta är jag som utför den kulturhistoriska dokumentationen utan att bära kulturarbetarlön från staten, så jag antar att jag inte räknas.

3 kommentarer:

Nemo sa...

Att ta del av Gatubolagets årsredovisning och att förstå dess VD:s avgång i vintras är osvårt...

Jag jobbade i det företaget 1 1/2 år. Jag kan väl säga att verksamheten int i första hand präglades av effektivitet, pliktkänsla o lydnad - utan mer interna snuskdebbater om vem som skulle ha mer, tjäna mest och göra mindre...

smultronpaj sa...

vi hann inte för vi har ont om personal är kanske inte en smart kommentar i det här fallet?

m·x|360° sa...

Jag tror fortfarande, innerst inne, att det handlar om i grunden onda män som arbetar för allas vår fiende. :-)