12 juli 2006

Allsång på Skansen

Fjunet Hellström och Ormen Lundin

Håkan Hellström är och förblir ett mysterium. Han är hur poppis som helst hos brudarna, skriver tydligen bra texter enligt säker källa (råkade visst yttra något mindre hövligt om fjunpojken högt här hemma), helt uppenbart skriver han musik som man nog måste lyssna på många gånger innan den går in och han är så snuskigt påklistrat klämkäckt Göteborgsk att jag får uppkastningar vid blotta åtanken.

Eftersom jag hade äran att få sitta på första parkett framför vår kära televisionsapparat under Allsång på Skansen igår vet jag nu ännu mer. Undrar varför de tryckte ner mig på parkettplats då de vet att jag blir elak av denna underhållningsform? Kanske trodde de att jag skulle plågas riktigt illa, men då fick de tji för det är faktiskt inte så illa att titta på nämnda program eftersom det fungerar som en batteriladdare på mig. Jag blir fulladdad av elakheter på mindre än två minuter. Turbo Quick Charge för Mickey X.

Jag vet inte om pojken sjunger falskt med vilja men det låter åtminstone likadant varje gång och det är ju alltid något. Varje gång han entrar en scen framför min skarpa blick kan jag inte låta bli att undra om den pojken verkligen är kapabel att skriva musik, han verkar ju för sjutton vara lika omusikalisk som jag, eller om han har en stab med små sjömän i garderoben som gör jobbet i hans namn?

Skall jag orka lyssna på denna pojke utan att bli dum måste han spela låtar som radion har bankat in i huvudet på mig så att jag redan kan dem, om ni förstår vad jag menar. Men igår valde han att spela två mycket konstiga stycken och det är konstigt. Har fjunet ingen manager som åtminstone gått grundkursen i marknadsföring? Nåväl, det är hans kosing och inte min som flaxar iväg ut över salthavet i kvällssolen.

Den värsta upptäckten igår var att jag plötsligt insåg att denna artist kommer att förfölja mig så länge jag lever. Först kommer han att bli inbjuden till detta och liknande program i all oändlighet. När det är klart kommer fjunet bli programledare för samma program. Han kommer stå där med sina glittrande ögon, till skillnad från Lundins mer ormlika blick, sjungandes den ena Taubevisan efter den andra tills jag ramlar ur stolen på ålderdomshemmet.

Såg ni hur sött och tafatt pojkarna HH och AL försökte se generade ut över ett litet oskyldigt rosa klädesplagg? Sådant ger tio poäng i det svenska folkhemmet och jag ger mig sjutton på att både en och annan gumma svimmade ute i de röda stugorna. Fan, det funkar ju till och med på ett syföreningsmöte i Jönköping. HH kanske inte är så dum ändå, men jag är en tvivlare.

Herr Anders Lundin var en katastrof som programledare. Herr Björn Kjellman är helt klart en mycket begåvad skådespelare men sjunga kan han inte. Katarina Fallholm kan utan tvekan sjunga men varför i ett allsångsprogram och med stycken som kanske 1 % av medborgarna någonsin har hört tidigare? Bolibompabandet framstod i detta bisarra avsnitt av Allsång på Skansen som ett bra inslag när de i rimlighetens namn borde ha varit kvällens bottennapp.

Gunilla Nilars heter madam som bossar över detta program och om hon inte skärper sig kommer hon snart producera ett smalt program på UR. Passa dig Nilars, man kan inte vara hur dålig som helst bara för att man sköter om ett populärt skvalprogram på SVT.

2 kommentarer:

smultronpaj sa...

Håkan Hellström är mitt absoluta hatobjekt, alla kategorier. Han kan inte ta en ton och låtarna han skriver är inte alls bra, inte nån stans. en gång var han med på allsången och skulle sjunga den där otroligt vackra sången "om Katarina", jag vet inte vad den heter. Den blev i alla fall helt förstörd för gossen kan ju inte ta en ton. Usch vad jag avskyr.... Han är lilka hemsk som Jim Carrey. Ryser när jag tänker på honom...

m·x|360° sa...

Nu börjar du närma dig läget att faktiskt bli bjuden på te.

Problemet just nu är att jag efter detta inlägg inte är så populär i hemmet. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att jag säger att min räddning troligtvis blir när de små kommer hem och jag kan föra över de övrigas fokus på dem imorgon eftermiddag.

Skulle aldrig skrivit ner Håkan H om jag vetat vilka följderna skulle bli, det är han inte värd den lilla sjömansgossen.