13 juli 2006

Spårvägen och vagnarna

Italiensk katastrof på spår
På fredag skall de två nya, nyligen godkända, spårvagnarna rulla ut i reguljär trafik. Bossen för detta bottenföretag är så glad så glad och inom ett år eller två kommer det rulla runt 40 stycken av denna nya vagn på våra gator.

Varför gnäller jag nu om detta? Det är välan gôrabra att vi får nya vagnar? Ja, det är det men det finns en och annan hake och hakar gör som bekant livet surt.

För det första så är de nya vagnarna Italienska vilket genast medför att ett antal mörka moln ploppar upp på himmelen. Mig veterligen har det aldrig funnits ett Italienkonstruerat, spårbundet, transportmedel som har fungerat i vårt klimat. Men jultomten kanske finns?

Det finns AC i de nya vagnarna, i varje fall i specifikationen. AC borde ha införts för årtionden sedan men nu är det dags, toppen. Problemet är bara att gubbarna på Spårvägen inte kan få den att fungera. Därför får vi en ny vagn där man skall klämma in nästan 200 goa gubbar, utan AC. Fan vad jag längtar efter en tur i den nya vagnen under nästa värmebölja, det skall bli så gosigt så. Tror jag skall göra ett videoreportage så att ni får ta del av mina sista minuter.

Sedan en tid tillbaka har de monterat upp stora, och jag menar stora, blå lådor i vagnarna där man kan köpa biljetter. Förutsättningen är dock att du trycker på rätt knappar, har sekiner i lagom valör med dig och att den blå lådan över huvud taget fungerar. Vid tre olika tillfällen har jag försök men ännu inte lyckats med konststycket att få ut en billjett, men jag är ju bara tekniker på högskolenivå, inte Spårvägare med specialutbildning, som verkar vara en förutsättning för att lyckas undvika böter. Grejen med de nya vagnarna är att man inte kan köpa biljetten av föraren längre, utan enbart i den blå lådan. Anledningen är den, heter det, att föraren inte skall rånas och att vagnarna skall färdas fortare om drivern får driva istället för att sköta biljettluckan. Låter fin fint.

Dumma Göteborgare kommer inte lära sig hantera dessa maskiner på många år, det kan jag garantera er. Vad gör då den goa gubben? Jo, han går fram till föraren och börjar tjafsa. Vi får väl se hur många meter vagnarna kommer på fredag innan spårvägarna springer sin väg längs gatan och lämnar den nya blanka vagnen helt herrelös, med 186 passagerare utan AC.

Detta är bästa tänkbara scenario. I verkligheten kommer säkert dessa Italienska underverk rasa ihop i första bästa växel för att aldrig mer fungera med mindre än att ett tiotal servare åker med i vagnen. Halva vagnen blir säkert lagerutrymme för reservdelar. Kvar blir det då 83 passagerare som skall banka och slå på en blå låda tills de faller ihop utmattade vid fötterna på kontrollanten och hans fakturablock.

- Grattis till nyförvärvet Spårvägen!

mickey.x:like.no.other som snart skall skriva om vad Spårvägen borde göra istället för att köpa Italienskt skrot på hjul.

1 kommentar:

smultronpaj sa...

Ser med spänning fram emot en fortsättning på detta