09 juli 2006

Elektroniskt skitliv

Bärbar dator
Minst en tredjedel av mitt vakenliv går åt till att åtgärda fel i denna dator, jag är helt säker. För tillfället är den så dålig att jag har slutat läsa e-post, orkar helt enkelt inte med alla omstarter och hängda program längre. Har haft PC och Windows i många år nu men min nästa bärbara blir första steget för att byta ut maskinparken till något icke Windowsbaserat.

Stationär dator
Denna maskin har en mycket stor förkärlek för att dyka ner i omstartens ljuva konst. Den är helt enkelt mästare på detta. Jag är så till den grad trött på denna dator att jag kommer slå knytnäven i LCD-skärmen mycket snart.

Sonens dator
Det förbannade trådlösa nätverkskortet går inte att få i fungerande tillstånd efter byte av router. Jag hatar även denna dator eller i varje fall närverkskortet. Möjligtvis är hatet felriktat och borde drabba routern istället, vad vet jag.

Router
Bytte ut lådskrället eftersom den gamla inte klarade av alla attacker från Bodströms pojkar. Den nya fungerar men är så jävla opedagogisk i menysystemet att hälften vore nog.

Skrivarserver
Den som kan få denna låda att fungera mer än tre dagar åt gången bjuder jag på middag.

A2 bläckspruta
Denna skrivare har inofficiellt världsrekord i att mata tompapper. Varken Epson eller Microsoft vill ta på sig ansvaret för felet. En servicetekniker hos Epson undrade om jag brukar ha tomsidor i slutet på mina Word-dokument. Jag lade på luren efter att ha skrikit, – jävla idiot, så högt jag kunde rakt i trumhinnan på honom. Hoppas han dör döv på ena örat.

Digitalkamera
Glapp i ratt ger rolig effekt när man vill ändra inställningar. Annars är den faktiskt riktigt bra kameran. Lös blixt som drar ett fyrpack batteriet på 10 bilder är väl däremot något av det sämsta jag varit med om. Sony beklagar men säger att ’Den är byggd så.’. Jag är blåst på 2500 sekiner svarar jag. Hade Sony fixat blixten för mig hade jag verkligen kunnat rekommendera dem men nu blir det nog ingen mer Sony för min del. Japanska Looosers!

Video
Jag undra om det finns någon enda medborgare i detta land som någonsin har lyckats med något annat än direktinspelning av just den TV-kanal som råkar vara på? Tror att hela TV-konceptet åker ut snart så det spelar ingen större roll.

Lös hårddisk
Köpte en lös hårddisk, med batteridrift och en massa fack för att kunna kopiera alla möjliga minneskort när jag är ute på språng. Den fungerar perfekt, precis vad jag ville ha. Med ett litet undantag, för den klarar nämligen bara av att läsa ungefär hälften av alla kort efter det att de är formaterade i digitalkameror.

Samtal med tillverkaren i Danmark:


- Ja, vi känner till att det finns en del kort som inte går att kopiera.

- Men inga kort som har suttit i en Canon, Konica/Minolta eller Olympus fungerar ju.

- Ja, vi känner som sagt till att ett fåtal märken ställer till med problem.

- Dessa märken står för en mycket stor andel av de kameror som finns ute på marknaden idag, säger jag lite resignerat.

- Det är inget jag känner till men jag vet att den inte heller tar så många kort som är större än 1GB och vi har ingen uppdatering för det är visst något med hårdvaran.

- Ne-he, säger jag medan jag konstaterar att min hjärna just har exploderat.

- Du kan ju alltid skicka in den till oss så kan vi kontrollera den, för säkerhets skull…

- Vad skall det vara bra för om ni ändå inte kan göra något.

- Då har vi ju i varje fall visat att vi gör vad vi kan, för alla våra kunder.

- Mm, jag hör av mig om det skulle bli aktuellt.

Samtalet ovan är det som händer till vilken serviceavdelning man än ringer. Tror de att vi är idioter? Det spelar ingen roll om jag ställer en specifik fråga om nätverkinställningar till min Internetleverantör för den fan i andra ändan har en manual som alltid börjar med att jag skall tala om de mest rudimentära saker om mitt liv i datorernas våld. Varför kan de inte sätta en flagga i kanten som talar om att den här brajta grabben som ringer just nu har hållt på med detta i trettio år och kan mer än de flesta på hela jävla kundcentrat?

Jag skall byta till Apple. Vet inte om det blir bättre men det är i varje fall fina kartonger på deras grejer och jag slipper Windows.

Inga kommentarer: