11 juli 2006

Prutaren – avsnitt 3

Mörka moln hopar sig över månglarhemmen

Det är inte lätt att var grön. I natt vaknade jag helt kallsvettig med en enda tanke. Tänk om närbutikspiraten bara var snäll mot mig? Han kanske inte alls var förvirrad och tagen på sängen utan bara låtsades vara det?

Kanske tänkte han:

Låt den där Svennisen få lite rabatt, jag har ju ändå kört upp honom så till den grad att jag kan flabba mig ända till helvetet.

Jag svettas fortfarande, trots två iskalla duschar, och dricker kaffe som en besatt av en för mig totalt okänd anledningen. Antar att det är en så kallad psykologisk prutarpsykos som greppar mig, men jag skall nu slå mig fri.

Om en liten, liten, stund skall jag bege mig av mot saluhallen i Göteborg för lite spektakulära inköp till löjligt låga priser. Jag skall betala så lite för varor av så hög kvalité att ingen, absolut ingen, av månglarna i hallen kan erinra sig någon liknande händelse.

Molnen ligger tunga över Göteborg idag men jag hoppas att månglarna inte tar det som ett ont omen på väg till sina snart grusade förhoppningar om goda sekiner i fickorna och presenter till barnen. Månglarbarnen skall äta havregrynsgröt idag medan jag skall proppa i mig från ett helt bord fyllt av dignande läckerheter. Sanna mina ord.

En mästerprutare måste vara väl förberedd på samma sätt som den bästa av kassaskåpsdyrkare. Därför har jag torkat bort chokladresterna och upprättat en inköpsplan. Detta är en snillrik utveckling av den gamla hederliga inköpslistan.

På inköpsplanen antecknar man, förutom vad man skall handla, även detaljer om månglarnas privatliv och perverterade leverne, ett maxpris på varje vara samt resultatet av den omfattande omvärldsbevakningen. Man är helt enkelt så väl förberedd att man knappast skulle behöva ta med sig plånboken ens en gång.

Nu skall jag bara ta mig en kopp kaffe till, en dusch och stryka kalsongerna för att uppnå den högsta tänkbara personlighetskomforten. Här lämnas inget åt slumpen, absolut inget.

Skulle någon månglare läsa denna text och vara vid sitt sinnes fulla bruk har jag bara ett tips: Stanna hemma idag och dra ner rullgardinen.

Återkommer snart kära läsare.

3 kommentarer:

smultronpaj sa...

väntar med spänning....

Peppe sa...

Med dessa förberedelser kan du bara vinna. Själv brukar jag hårtorka mina trosor under kalla vintermorgnar. Men det hör väl inte hit.

m·x|360° sa...

smultronpaj: Väntan är slut.

peppe: Grattis, nu är du lika gammal som smultronpaj. Det här med hårtorksvärmda trosor får jag allt fundera på till hösten.